Liturgický rok

33. neděle v mezidobí

Pojď se radovat se svým pánem. Neboť každému, kdo má, bude dáno a bude mít nadbytek. Kdo nemá, tomu bude vzato i to, co má.








33. neděle v mezidobí

První čtení: kniha Přísloví 31,10-13.19-20.30-31

Řádnou ženu, kdo ji najde? Větší cenu má než perly. Srdce jejího manžela na ni spoléhá, o zisk nemá nouzi. Přináší mu jen prospěch, nikdy škodu, po všechny dny svého života. Shání vlnu a len, pracuje radostnou rukou. Svýma rukama sahá po kuželi, její prsty se chápou vřetena. Svou dlaň otvírá ubožákovi, své rámě nabízí chudákovi. Půvab zklame, krása prchne, zato žena, která ctí Hospodina, zaslouží si chválu. Dejte jí z výtěžku jejích rukou, neboť u bran ji chválí její díla.

Druhé čtení: 1. list Soluňanům 5,1-6

Co se týká času a chvíle příchodu Páně, není třeba, bratři, abychom vám o tom psali. Víte totiž sami velmi dobře, že onen den Páně přijde jako zloděj v noci. Až budou lidé říkat: „Je pokoj a bezpečí“, tu na ně znenadání přitrhne záhuba jako porodní bolesti na těhotnou ženu. Nebudou moci uniknout. Ale vy, bratři, nejste ve tmě, že by vás ten den překvapil jako zloděj. Vy všichni jste přece synové světla a synové dne, noc ani tma nemá nad námi právo! Nesmíme se tedy oddávat spánku jako ostatní, ale naopak: zůstaňme bdělí a střízliví.

Evangelium: Matouš 25,14-30

Ježíš řekl svým učedníkům toto podobenství: „Jeden člověk se chystal na cesty, zavolal si služebníky a svěřil jim svůj majetek. Jednomu dal pět hřiven, druhému dvě a třetímu jednu, každému podle jeho schopností, a odcestoval. Ten, který dostal pět hřiven, hned šel, podnikavě jich využil a vyzískal pět dalších. Stejně i ten, který dostal dvě, vyzískal dvě další. Ale ten, který dostal jednu, šel, vykopal v zemi jámu a peníze svého pána ukryl. Po delší době se pán těch služebníků vrátil a dal se s nimi do účtování. Přistoupil ten, který dostal pět hřiven, přinesl s sebou pět dalších a řekl: ‘Pane, pět hřiven jsi mi svěřil, hle – dalších pět jsem vydělal.’ Pán mu řekl: ‘Správně, služebníku dobrý a věrný. Málo jsi spravoval věrně, mnoho ti svěřím. Pojď se radovat se svým pánem.’ Přistoupil i ten, který dostal dvě hřivny, a řekl: ‘Pane, dvě hřivny jsi mi svěřil, hle – další dvě jsem vydělal.’ Pán mu řekl: ‘Správně, služebníku dobrý a věrný. Málo jsi spravoval věrně, mnoho ti svěřím. Pojď se radovat se svým pánem.’ Přistoupil pak i ten, který dostal jednu hřivnu, a řekl: ‘Pane, vím, že jsi tvrdý člověk; sklízíš, kde jsi nesel, a sbíráš, kde jsi nerozsypal. Měl jsem strach, a proto jsem tvou hřivnu ukryl v zemi. Tady máš, co ti patří.’ Pán mu odpověděl: ‘Služebníku špatný a líný! Věděl jsi, že sklízím, kde jsem nesel, a sbírám, kde jsem nerozsypal? Měl jsi tedy moje peníze uložit u směnárníků a já bych si při návratu vyzvedl i s úrokem, co je moje. Vezměte mu tu hřivnu a dejte tomu, který má deset hřiven. Neboť každému, kdo má, bude dáno a bude mít nadbytek. Kdo nemá, tomu bude vzato i to, co má. A tohoto služebníka, který není k ničemu, hoďte ven do temnot. Tam bude pláč a skřípění zubů.’“

Pojď se radovat se svým pánem.


PROSBY:

Všemohoucí Králi, křtem jsi nám dal podíl na svém kněžství, dej, ať neustále přinášíme oběť chvály.

PANE, TY JSI NÁŠ BŮH A SPASITEL

Dej nám milost zachovávat tvá přikázání, abychom skrze Svatého Ducha zůstávali v tobě a ty v nás.

PANE, TY JSI NÁŠ BŮH A SPASITEL

Dej nám svou věčnou moudrost, ať je dnes s námi a projevuje se v našem jednání.

PANE, TY JSI NÁŠ BŮH A SPASITEL

Uděl nám, abychom dnes nikoho nezarmoutili, naopak ať potěšíme všechny, s nimiž se setkáme.

PANE, TY JSI NÁŠ BŮH A SPASITEL

ZAMYŠLENÍ:

"Já jsem jen průměrný člověk, moc hřiven jsem nedostal, tak co kdo ode mne může chtít?" - tak se možná vymluví - po kolikáté ve svém životě už? - posluchač dnešního evangelia. Má ovšem pravdu třeba v tom, že je skutečně průměrným člověkem jako většina z nás, tedy ani génius, ani umělec, ani státník... Ale přece - je-li křesťanem, může to říci?

Ježíšovi současníci byli vyrostlí v židovství. A podobenství při Ježíšově kázání měli jistě vztahovat na sebe. Co tedy bylo třeba u farizeů a zákoníků těmi hřivnami? Jistě Hospodinův zákon, který právě oni měli opatrovat. Dělali to - ale jako ten třetí služebník. Opatrovali, ale nevyužili, a tak nepoznali znamení času, nepoznali ve světle Zákona, kdo se v Ježíši narodil, co Bůh nabízí... Nepřijali tedy Ježíše jako Krista a jeho zvěst jako evangelium, a v tom je jejich tragédie.

Matouš však ve svém evangeliu neopakuje podobenství proto, aby jeho čtenáři věděli, co bylo řečeno třeba zákoníkům. Řadí toto podobenství do nové souvislosti, kdy je vsazuje mezi podobenství o Ježíšově příchodu. Mluví při tom do situace obdobné, jako je situace naše. Věříme v Krista jako ti, kdo žijí mezi jeho smrtí a jeho druhým příchodem, tedy v "čase církve". Ježíš nám pro tuto dobu a tyto situace zanechal své dary: svou spásu (dosažitelnou skrze křest a víru), své slovo, své svátosti a hlavně vrcholný dar - Ducha svatého s jeho dary. Ale nezanechal nám jen dary. Dal nám i úkol: pokračovat v jeho díle a v jeho "záležitosti", v šíření evangelia právě silou jeho darů. Každému dal jiný "díl Ducha" jiný co do druhu i co do množství. Ale v každém případě jde o dar jeho, který je pro obdarovaného nejen darem, ale i úkolem. Úkolem, kterému máme dostát v tomto světě a v tomto svém nedokonalém lidství - což je ovšem riskantní. Pavel říká: "ten poklad máme v nádobě hliněné". A právě v tom se asi snadno proviňujeme: chceme spíš útěchu, jistotu, pojištění, sebe-neztracení, než že bychom byli ochotni riskovat sebe, svou spokojenost (i svou víru - v krajní mezi) pro "věc svého Pána". To, co se tu říká, nemá ovšem být výzva k fanatismu. Jde o něco jiného: je třeba rozpoznat, co mi Bůh dal a dává a jakou to má hodnotu, sílu, účinnost. Rozpoznat, co znamená dar Písma, modlitby, svátostí. Rozpoznat, co to znamená, že mám Kristova Ducha. Jaké osobní dary mám (schopnost vyslechnout, vést, potěšit, rozlišit...) a poznat a uznat, že právě toto - a ne úspěch dětí ve škole, zdraví, či výhra v loterii - jsou vrcholné Boží dary, které skutečně mám. Starat se, jak jich a zda jich využívám pro "věc Kristovu", pro šíření pravdy, lásky, naděje - spásy. Výstraha, ukázaná na postavě třetího služebníka, by neměla být žádným křesťanem přeslechnuta. Nejde přece jen o to, co nedělám - tedy jestli nedělám hříchy - ale právě tak a ještě víc jde o to, zda dělám to, co dělat mám, co vyplývá z Boží inspirace z darů, které jsou mi svěřeny.

Rozdíl mezi mírou obdarování těch tří služebníků nás potom upozorňuje na to, že se nemáme navzájem nemoudře srovnávat, jako bychom všichni obdrželi stejné dary. Každý je vybaven jinak. Ale každý křesťan Božími dary vybaven je! A je především na jeho zodpovědnosti, zda a jak tyto dary využije.

Pojď se radovat se svým pánem.



Sdílet

| Autor: Martin Kerhart | Vydáno dne 19. 11. 2017 | 211 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Externí odkazy na nová on-line videa a audia (mp3):

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Hosting zajištuje apoštolát A.M.I.M.S., na jehož činnosti se podílí FATYM a Misionáři obláti P. Marie Neposkvrněné (OMI). Provozuje též TV-MIS.cz (on-line křesťanská internetová televize s programem na vyžádání - on-demand - zdarma) a připravuje i TV-MIS.com v ukrajinštině, ruštine a běloruštině.

Obsah tohoto webu je volně šiřitelný, není-li někde stanoveno jinak. - KONTAKTY NA NÁS - ADMINISTRACE